300(h)x72.8x50 (cm)
270(h)x66.5x50 (cm)
240(h)x59x50 (cm)
자연과의 만남이 불가피하게 줄어들었던 팬데믹 이후 인공적인 것과 자연의 경계는 더욱 모호해졌고 이 둘은 새로운 관계성을 찾아가고 있다. 이끼기둥 (Moss Columns)은 유기체인 이끼와 무기물로 만들어진 인공적 건축을 결합하는 실험이다. 기둥은 3D프린터와 산업용 로봇을 통해 제작되고 생명체인 이끼에게 인공적 환경을 제공한다. 인공성이 가시적으로 드러나는 기둥 위에 마치 뿌리를 내린 듯한 이끼의 모습은 인공과 자연의 지속 가능성에 대한 또 다른 관점을 제시하고 있다.
이용주(b.1979)는 연세대학교 공과대학 건축공학과와 컬럼비아 건축대학원에서 건축학 석사를 졸업했다. 뉴욕에서 E/B Office의 공동 대표로 재직했으며 현재 미국건축사(AIA)이자 서울과학기술대학교 조교수이다. 베니스건축비엔날레(2023), 소다미술관(2019), 두산아트센터 두산갤러리(2019), 오설록 티 뮤지엄(2018), 문화비축기지(2017), 뉴욕현대미술관(2014), 국립현대미술관(2014) 등의 전시에 참여했으며 한강예술공원, 면목119안전센터, 레오나르도 과학박물관 등 국내외 주요 프로젝트에 참여하였다.
Ever since the pandemic reduced our contact with nature, the boundaries between the artificial and natural have become increasingly blurred and have even established new relationships. Moss Columns is an experiment that combines organic material with man-made, inorganic architecture. The columns are made using 3D printers and industrial robots, and they provide an artificial environment for the living organism, moss. The sight of moss taking root in a visibly man-made column offers a new perspective on sustainability and the coexistence of the artificial and natural.
Yong Ju Lee (b.1979) has a BS in Architectural Engineering from Yonsei University and an MArch from Columbia University. He was a founding partner of E/B Office in New York. He is a member of the AIA and is currently an assistant professor at the Seoul National University of Science and Technology. He participated in various exhibitions at the Venice Biennale of Architecture (2023), SODA Museum (2019), DOOSAN Art Center’s DOOSAN Gallery(2019), Osulloc Tea Museum (2018), Oil Tank Culture Park (2017), The Museum of Modern Art (2014), and the National Museum of Modern and Contemporary Art (2014). He has participated in multiple local and international projects such as Hangang Art Park, Myeonmok Fire Station, and The Leonardo.