40(h)x60x70 (cm)
환상통이란 원래 없거나 잃어버린 신체 일부를 마치 존재하는 것처럼 느끼는 감각을 의미한다. 각각 한 면을 잃어버린 두 개의 돌은 본래 하나였는지 혹은 서로 다른 시간에서 존재했던 돌이었는지 알 수 없다. 과거의 모습을 짐작할 수 없는 두 개의 돌은 보는 위치와 빛의 변화에 따라 매번 새롭게 보인다. 끊임없이 흐르며 바뀌는 물체가 가지고 있는 고유의 시간은 그것을 바라보는 관객의 시간과 만나 사라지고 덧붙임을 반복하며 진화를 멈추지 않는다.
정소영(b. 1979)은 프랑스 파리의 국립고등미술학교를 졸업했다. 021갤러리(2023), 씨알 콜렉티브(2022), 원앤제이 갤러리(2021), 아트선재 오프사이트(2016), 구슬모아 당구장(2013), OCI 미술관(2011) 등에서 개인전을 개최했고, 아르코미술관, 원앤제이갤러리, 서울시립미술관, 도라전망대, 초이앤초이갤러리, 택사, 보안여관, 아모레퍼시픽 미술관, 경남도립미술관, 보안1942, 오두산 통일전망대, 국립현대미술관, Nirox Foundation, 두산아트센터, 두산갤러리, 문화역서울284, 송은아트스페이스 등 다수의 단체전과, 서울미디어시티비엔날레(2023)와 브라질 쿠리치바 비엔날레(2019)에 참여했다.
‘Phantom pain’ refers to when an individual feels as if a missing body part still exists. It is impossible to tell whether the two stones, each missing a face, were originally one or came from different time periods. The appearance of the two stones, whose past are unknown, changes depending on the viewer’s position and the shifting light. As the inherent time of the ever-changing object meets the time of the viewer, it evolves, repeating the process of addition and subtraction.
Soyoung Chung (b. 1979) graduated from École Nationale Supérieure des Beaux-Arts. She has held multiple solo exhibitions at 021 Gallery(2023), CR Collective (2022), One and J. Gallery (2021), Offsite Art Sonje (2016), D Project Space (2013), and OCI Museum (2011). She has participated in multiple group exhibitions held at venues such as Arko Art Center, One and J. Gallery, Seoul Museum of Art, Dora Observatory, Choi&Choi Gallery, Taxa, Artspace Boan, Amorepacific Museum of Art, Gyeongnam Art Museum, Boan 1942, Odusan Unification Tower, National Museum of Modern and Contemporary Art, Nirox Foundation, DOOSAN Art Center, DOOSAN Gallery, Culture Station Seoul 284, Songeun Art Space; and participated in Seoul Mediacity Biennale (2023) and Curitiba Biennial (2019).