오유경(b.1979)은 서울시립대학교 예술대학 환경조각학과와 파리국립고등미술학교를 졸업했다. 에이피오 프로젝트(2024), 플레이스막 2(2021), 아트소향(2020), 챕터투(2017), 스페이스 K(2015) 등에서 다수의 개인전을 열었고, 경남도립미술관, 아모레퍼시픽미술관, 마가장 제네로, 팡탕, 강원국제트리엔날레2024 등 국내외 다수의 단체전에 참가했다.
오유경은 작품 활동 초기 고지대, 숲 등에서의 프로젝트를 통해 자연, 인류, 사물들의 상호작용과 소멸과 탄생이라는 커다란 우주에 궁금증을 갖게 되었다. 에너지에 집중하고 에너지가 만들어낸 이미지를 제시함으로써, 순환과 증식, 소멸의 세계를 작품을 통해 전달한다.
그 무엇도 저절로 서 있는 것이 없다. 모든 물체는 끝없는 사슬의 연결고리로서 다른 모든 연결고리와 연결된다. 한강대교 위 노들섬 입구에 설치된 <맺고 있는 연결 상태>는 순환과 연결의 다양한 가능성을 제시한다. 연결은 주어진 형태의 물질 움직임의 틀 안에 있는 물체들 사이에 존재할 뿐만 아니라, 무한히 거대한 스케일의 종류로 함께 짜여진 그 모든 형태들 사이에 존재한다. 원형의 형태와 구의 형태의 개체들이 결합 되거나 중첩되어 그 안에서 또 다른 형태들이 만들어진다. 단순한 형태들의 결합 상태에 따라 이미지는 달라진다. 달구어져 아지랑이에 의해 아른거리는 현상처럼 2개 이상의 물체가 서로 연결되어 상호 영향을 미치는 상태를 설치 작품으로 선보인다. 한쪽 물체의 상태를 설명하는 것으로는 충분하지 않고, 연결된 모든 물체를 동시적으로 드러낸다. 이 방식을 통해서 새로운 관계를 갖게 되고 이를 통해 더 복잡하고 무한한 구조로 상상될 수 있다.
Oh You-kyeong (b.1979) graduated from the Department of Environmental Sculpture, College of Art, at University of Seoul after graduating from the Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts in Paris. She has held numerous private exhibitions at APO Project (2024), Place Mak 2 (2021), Art Sohyang (2020), Chapter Ⅱ(2017), and Space K (2015), and participated in many group exhibitions at home and abroad, including the ones at Gyeongnam Art Museum, Amorepacific Museum of Art, Magasins Généraux, Pantin and Gangwon International Triennale 2024.
In the early days of her career doing projects in the highlands and forests, Oh You-kyeong became curious about the interaction between nature, humanity, and objects, and the creation and destruction of the universe. By focusing on energy and presenting images created by energy, she conveys the world of circulation, proliferation, and extinction through her artworks.
Nothing stands on its own. Every object is connected to every other object as a link in an endless chain. Installed at the entrance to Nodeul Island on the Hangangdaegyo, <being connected> presents various possibilities of circulation and connection. Connections exist not only between objects within the framework of a given form of material movement, but also between all those forms woven together in a kind of infinitely large scale. Objects in the form of circles and spheres are combined or overlapped to create other forms within them. The image changes depending on how the simple forms are combined. Like a phenomenon of being heated and shimmering in a haze, the installation presents a state in which two or more objects are connected and mutually influence each other. It is not enough to describe the state of one object, but to reveal all connected objects simultaneously. This way, new relationships can be created, which then lead more complex and infinite structures to be imagined.