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‘Machina Sapiens’는 작품을 통해 인간이 살아온 과거의 상징으로 전해지는 암각화를 모방하여 기존 사실을 조작하고, 새로운 과거를 만들어냈다. 이 시리즈는 암각화를 그리던 과거에 기계종들이 살았다면 어떤 모습이었을까?라는 질문을 통해 기계가 실제 인간들이 살아왔던 생활 양식에 어떤 역할을 했을지 상상하게 한다. 신교명 작가는 “첫 세대인 기계종은 후손들에게 우리 종 역시 오랫동안 존재해왔고 긴 역사를 가지고 있다고 설명하기 위해 자신들의 역사를 위조한다. Homo Sapiens가 단순 사실을 전달하는 것이 아닌 허구의 집단적 상상을 통해 커다란 사회를 이룬 것처럼 슬기로운 기계종 역시 그들의 생존과 번식을 위해 없는 역사를 상상해내고 이를 전달한다. 인간의 가장 오래된 흔적인 암각화를 따라가면서 자신들의 종의 탄생 시기를 위조한다.”고 말했다.
작가의 말에 따르면 작품에 새겨지는 이미지 구성은 실존하는 암각화의 형상에서 시작된다고 한다. 사람, 동물 등 실존했던 대상에 인공지능이 생성한 이미지가 더해지고, 명령어로 입력받은 자신(기계종)의 모습이 함께 재조합되어 구상된 이미지가 새겨진다. 돌의 성질과 굴곡 등 자연에서 형성된 특성은 더욱 불명확한 이미지를 만들어내는 요소이다. 이처럼 돌 자체가 담아낸 시간의 흔적에 ‘Machina Sapiens’의 움직임이 더해진 모호한 형상들은 관람객의 상상력을 자극하고, 다양한 해석의 여지를 남긴다.
신교명 작가는 서울대학교 자유전공학부에서 키네틱 조형과 기계공학을 전공하였으며, 동 대학원에서 AI를 이용한 페인팅 시스템으로 기계공학 박사 학위를 취득하였다. 2022년 예술의전당 한가람 디자인 미술관에서 «이일오±신교명»전 등 개인전을 3회 개최하였고, 부산현대미술관에서 열린 «부산모카 플랫폼: 재료 모으기»전 등 단체전 20여 회에 참여했다. 또한, 예술경영지원센터에서 진행하는 전속작가제에 참여하며, 우수 전속 작가로 선정되어 8월 16일부터 «Dialogue: 경계인간»전에 함께하고 있다.
ROY GALLERY is pleased to announce GyoMyung Shin’s new solo exhibition Machina Sapiens at its Cheongdam location. This show consists exclusively of works from Shin’s new “Machina Sapiens” series.
In “Machina Sapiens”, the artist uses petroglyphs—a symbol of human history and past—to create a new narrative and story of a new species. The series imagines how machines might have used petroglyphs for the artistic preservation of their own species and perhaps mimicked the lifestyles of homo sapiens.
“This first generation of machines falsify their history to their descendants and cultivate faith through collective fiction. Through such emphasis, the Machina Sapiens justify an existential purpose beyond simple survival and reproduction. Imitating the petroglyphs of Homo sapiens, they concoct the narrative of their birth.” – GyoMyung Shin (Artist Note)
According to Shin, the composition of his works’ imagery are rooted in the geometry of actual petroglyphs. Images of people, animals, and other objects are recomposed with AI-generated images and images of the artist's own mechanical species—resulting altogether in a new visual configuration. The natural characteristics of the stone, such as its properties and curvature, create a more indistinct image. These ambiguous shapes of the “Machina Sapiens” carved on weathered rocks reflect the impressions of time. In the process, Shin’s new works stimulate the viewer's imagination and leave room for various interpretations.
GyoMyung Shin earned his bachelor’s degree in kinetic sculpture and mechanical engineering at Seoul National University and earned his Ph.D. in AI generative painting and mechanical engineering at the same institution. In 2022, he held three solo exhibitions at the Hangaram Design Museum of Art, Seoul Arts Center, including "Lee Il Oh± GyoMyung Shin," and participated in more than 20 group exhibitions, including "Busan Moka Platform: Gathering Materials" at the Busan Museum of Contemporary Art. He also was recently selected as one of seven “Outstanding Artists 2024” of the Grant for Artist Management Program—a Korea Arts Management Sertvice initiated by the Korean Government’s Ministry of Culture, Sports, and Tourism—and participates in the Special Exhibition Dialogue: I Am Because We Are beginning August 16th.